Reportages van de dag

Hieronder vindt u verschillende reportages/ artikelen over de verschillende sessies tijdens het Nationaal Voetgangerscongres Lopen Loont 2017.

  • Aanzet tot actie | Door Annemieke Molster (Molster Stedenbouw)

    Aanzet tot actie | Door Annemieke Molster (Molster Stedenbouw)

    Tijdens Lopen Loont! hebben we de hele dag over lopen gepraat, inspirerende voorbeelden gezien en tijdens de Rotterdam safari’s ervaren hoe het is om voetganger te zijn in een stad die sinds de wederopbouw wordt geregeerd door auto’s, maar waar nu verandering in komt. Ik ben benieuwd wat de deelnemers het meest is bijgebleven en of het is gaan kriebelen, of beter nog, heel erg is gaan jeuken om aan de slag te gaan, liefst direct!
  • Rijksbouwmeester Floris Alkemade: Hoe de openbare ruimte anders ingericht kan worden

    Rijksbouwmeester Floris Alkemade: Hoe de openbare ruimte anders ingericht kan worden

    Door de globalisering en het digitale tijdperk ziet Rijksbouwmeester Floris Alkemade allerlei maatschappelijke ontwikkelingen, die van invloed zijn op de openbare ruimte. Maar dat creëert ook kansen. Kansen om de openbare ruimte anders in te richten en de dominantie van de auto in te ruilen voor die van de voetganger en de fietser.
  • Drie verkeersnetten in Amsterdam | Sessie 'Hoeveel ruimte heeft de voetganger nodig?'

    Drie verkeersnetten in Amsterdam | Sessie 'Hoeveel ruimte heeft de voetganger nodig?'

    Na een zeer inspirerende safari door Rotterdam Central District, onder leiding van verkeersdeskundigen van gemeente Rotterdam kreeg Amsterdam de gelegenheid om in een verdiepingssessie duidelijk te maken dat de hoofdstad van het land ook z’n mannetje staat als het gaat om het verwennen van voetgangers. Dirk Iede Terpstra liet een reeks dia’s zien van de Rode Loper, een lustoord voor voetgangers, dwars oor de stad, van Amsterdam CS naar RAI. De route volgt de Noord-Zuid lijn.
  • Topkwaliteit voor voetgangers in Brussel | Sessie 'Comfortnormen in Brussel'

    Topkwaliteit voor voetgangers in Brussel | Sessie 'Comfortnormen in Brussel'

    The more we walk, the better the city. Dat had Jim Walker gezegd ‘s ochtend in zijn key note. Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest – een cluster van 19 gemeenten – zit op dezelfde lijn. Verwen de voetgangers, loopt als een rode draad door het gewestelijk beleid, aldus Dirk Dufour, Timenco.
  • Houd bij de inrichting van de straat rekening met mensen van 8 tot 80 jaar | Sessie 'Ruimte voor 8 tot 80'

    Houd bij de inrichting van de straat rekening met mensen van 8 tot 80 jaar | Sessie 'Ruimte voor 8 tot 80'

    Aan de Kruiskade in Rotterdam heeft de gemeente Rotterdam zogeheten ‘one-seaters’ laten plaatsen op een pleintje, als onderdeel van het City Lounge-concept dat de stad realiseert. Veel Rotterdammers maken gebruik van deze zitplekken. “De vraag is alleen: wie gebruiken hem niet?”, zegt stedenbouwkundige Lior Steinberg van Street Makers. Hij bedoelt daarmee: houd in het voetgangersbeleid ook rekening met kinderen en ouderen.
  • Terrorismebestrijding onverwachte steun in loopbeleid | Pex Langenberg (Wethouder Rotterdam)

    Terrorismebestrijding onverwachte steun in loopbeleid | Pex Langenberg (Wethouder Rotterdam)

    Het stimuleren van voetgangersbeleid krijgt steun uit onverwachte hoek: de recente aanslagen in Londen en Berlijn zorgen ervoor dat er vanuit veiligheidsbeleid een sterkere roept is voor autovrije straten.
  • Aantal voetgangersongevallen verdubbeld | Rob Methorst (SWOV)

    Aantal voetgangersongevallen verdubbeld | Rob Methorst (SWOV)

    De rol van de voetganger en de gevolgen van lopen – positief en negatief – worden systematisch onderschat. En dat is vreemd, want een derde van alle verplaatsingen gebeurt te voet. Het aantal ongevallen met voetgangers is binnen enkele jaren daarbij verdubbeld.
  • De onzichtbare modaliteit laten zien | Sessie 'De onzichtbare mobiliteit'

    De onzichtbare modaliteit laten zien | Sessie 'De onzichtbare mobiliteit'

    Onze groep trekt de binnenstad in. Johan Diepens (Mobycon) en Emiel Arends (gemeente Rotterdam) laten zien hoe goede investering in publieke ruimte, binnen een heldere visie, de voetganger op nummer één zet.