Nieuws

Hieronder vindt u relevant nieuws over en in relatie tot lopen.

  • Brabant gaat dialoog aan over toekomstige mobiliteit

    Brabanders blijken over het algemeen open te staan voor vernieuwende concepten op het gebied van mobiliteit, maar zijn vaak onbekend met de mogelijkheden. Dit staat in het reeds gelanceerde digizine ‘De toekomst begint nu’, gemaakt door provincie Noord-Brabant.
  • Innovatieve wandel- en fietsroute geopend

    Tussen station Enschede Kennispark en Universiteit Twente is een nieuwe wandel- en fietsroute opgeleverd. Easypath leverde de prefab betonelementen voor deze innovatieve wandel- en fietsroute. In Verkeer in Beeld 4/2017 spraken wij met Job van Roekel, directeur van het bedrijf: “Ik ben er trots op dat wij hieraan hebben mogen bijdragen”.
  • Automobilisten grootste slachtoffer van luchtvervuiling in Brussel

    Niet fietsers of voetgangers, maar automobilisten worden het meest blootgesteld aan black carbon en roet in Brussel. Dat blijkt uit een studie die is uitgevoerd door ExpAIR, een campagne van Leefmilieu Brussel.
  • Eerste gemeenten ondertekenen Charter for Walking

    Mario Jacobs en Mary-Ann Schreurs, wethouders van Tilburg en Eindhoven, hebben woensdag 13 september als eerste gemeenten het Charter for Walking ondertekend.
  • Rob Methorst: 'Zonder lopen geen mobiliteit, dus een rijksbelang'

    Voetgangers, lopen en verblijven in de openbare ruimte als onderwerp wordt vaak gezien als iets van lokaal belang. Maar moet niet zelfs het rijk zich daar mee bemoeien? Wat gebeurt er in andere landen?
  • Rijksbouwmeester ondertekent Charter Of Walking als eerste

    Rijksbouwmeester Floris Alkemade ondertekende op 4 september in zijn Haags atelier als eerste de (internationale) Charter of Walking. De wethouders Mario Jacobs (Tilburg) en Mary Ann Schreurs (Eindhoven) zullen zijn voorbeeld volgen op 13 september.
  • Meer media-aandacht voor lopen

    Volgens het 'Gewoon gezond lopen' platform wordt er sinds kort meer aandacht besteed aan Lopen in de Nederlandse Media. Onder anderen de artikelen uit het Parool met logistiek deskundige Walter Ploos van Amstel en het NRC met Jannetje Koelewijn worden aangehaald.
  • 10 tips voor gemeentelijk voetgangersbeleid

    De bewustwording van voetgangersbeleid neemt toe. Zo ook de druk op voetgangersruimte en -voorzieningen, door de ruimte die voor de fiets moet worden gevonden, de toename van toeristen, de kwetsbaarheid van steeds meer ouderen en meer. We moeten nu snel een opgelopen achterstand in kennis en aandacht inlopen, vooral omdat voetgangers vaker een oplossing zijn dan een probleem. Maar hoe doe je dat? 10 tips om direct mee aan de slag te gaan.
  • Rotterdam viert de voetganger met creative crosswalk

    Om knelpunten voor voetgangers in de binnenstad aan te pakken start de gemeente een experiment met een ‘creative crosswalk’. Een kleurrijke schildering van trottoir naar zebrapad.
  • Extra beleid voor fietser en wandelaar noodzakelijk!

    Amsterdam - 1 mei 2017 - Milieudefensie is ongerust over een nieuw rapport van minister Schultz dat vandaag is uitgekomen. Uit het onderzoek blijkt dat het verkeer op de weg de komende decennia nog veel drukker gaat worden, vooral rondom de grote steden. De groei wordt onder meer veroorzaakt door bevolkings- en economische groei. Milieudefensie vindt dat het nieuwe kabinet nu echt vol moet gaan inzetten op het stimuleren van fietsen en lopen. Daarnaast moet het kabinet veel meer het principe 'de vervuiler betaalt' toepassen. Als dit niet gebeurt en er verandert niets dan zal het autoverkeer met 17 tot 44 procent toenemen de komende jaren.
  • Geen probleem zo groot of de voetganger lost het op

    ‘Slow traffic’ is bezig aan een razendsnelle opmars. Dat is niet zo gek, want na de slow juicer (een beetje sap-snob haalt zijn neus op voor een sapcentrifuge), de op elke straathoek verkrijgbare stukken langzaam gegaard vlees (McWrap met pulled pork, iemand?) én de meer algemene onthaasttrend, kon het verkeer niet achterblijven.
  • Georganiseerd ongemak

    ‘Het lijkt bijna onbegonnen werk om architecten, stedenbouwkundigen en landschapsarchitecten ertoe te bewegen meer fysiek te ontwerpen. Veel problemen in de gebouwde omgeving, zijn structureel van aard: het lijkt een kwestie van georganiseerd ongemak, gestoeld op de tekortkomingen in het bouwkundeonderwijs’ aldus Berry den Brinker (stichting SILVUR).
  • Voetganger moet prioriteit nummer één zijn

    Walther Ploos van Amstel, lector city logistics aan de Hogeschool van Amsterdam, liet zijn studenten al eens turven hoeveel voertuigen dagelijks het stationsplein passeren, en combineerde dat met tellingen van de gemeente Amsterdam en de NS. Voertuigen: 4 duizend. Fietsers: 25 duizend. Voetgangers: 300 duizend. Dit meldt de Volkskrant.
  • Zet in op de voetganger

    In steden als Amsterdam en Utrecht dreigt de fiets aan zijn succes ten onder gegaan. Architect Ton Venhoeven vindt dat het beleid een andere weg in moet slaan: zet in op de voetganger, want alleen zo zijn de binnensteden leefbaar en bereikbaar te houden. Venhoeven, CEO van Venhoeven CS Architekten en in de periode 2008-2012 Rijksadviseur voor de infrastructuur, hield zijn pleidooi op het Mobility Fast Forward Event in Utrecht.
  • Dementie in de openbare ruimte

    Op dinsdag 20 juni 2017 presenteren acht ontwerpers de resultaten van het onderzoekstraject Dementie in de openbare ruimte; een initiatief van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en gemeente Rotterdam
  • Walk21 beweegt gemeenten en steden tot verandering

    Om lopen hoger op de (internationale) agenda te zetten, startte de Engelsman Jim Walker in 2000 het initiatief Walk21. Op 4 juli is de oprichter te gast in Rotterdam, tijdens het eerste Nederlandse nationale voetgangerscongres ‘Lopen Loont’. Walker ziet Nederland als toonaangevend land om de wereld te laten zien hoe belangrijk lopen kan zijn
  • Kijk uit met dat voetstuk voor de loper

    Bij het thema ‘Lopen Loont’ maak ik me wel wat zorgen - (meer) lopen loont namelijk niet voor iedereen. Het wordt sinds het boek 'Laat je hersenen niet zitten' van Erik Scherder als een soort van dogma gehanteerd. Wat ik nogal schadelijk en gevaarlijk vind. Er zijn veel mensen die, net als ik, wat moeilijker lopen, waardoor een andere manier van bewegen en belasten de voorkeur verdient (bijvoorbeeld fietsen).
  • Fietsgebruik berperken en lopen stimuleren

    Het Fietsberaad probeert in het rapport 'Drukte op fietspaden: een inventarisatie van knelpunten, maatregelen en ideeën' antwoord te krijgen op de vraag of fietsgebruik ontmoedigd moet worden of dat er nog genoeg gedaan kan worden aan overvolle fietspaden. Het rapport vormt het vertrekpunt voor een groter diepgaand onderzoek naar mogelijke oplossingen voor overvolle fietspaden.
  • Heuse slag om de ruimte

    Volgens gemeenteraadslid van GroenLinks Zeeger Ernsting moet de auto een forse stap terugdoen ter bevordering van een leefbare stad, meldt het NRC.
  • Voetganger wordt over het hoofd gezien

    Volgens het Parool laat de voetganger een beetje met zich sollen. Ondanks de grote groei aan voetgangers, moeten zij het wel doen met minder ruimte om veilig en met plezier te kunnen lopen, meldt het Parool.
  • Brussel verwent voetgangers

    Brussel zet sinds 2012 grote stappen in zijn voetgangersbeleid. Het startte met visievorming en een breed actieplan, gevolgd door een handleiding voor de voetgangersvriendelijke stad, de Go10. Tegelijk startten ambitieuze concrete acties, zoals het uittekenen van lokale voetgangersnetwerken, een nauwkeurige audit van de voetgangerskwaliteit op straat en een inventarisatie van bestaande en potentiële voetgangersdoorsteken. Kernpunt: verwen de voetganger.

Dagboek Lopen Loont

Hoofdredacteur Verkeer In Beeld en Verkeerskunde Nettie Bakker neemt u te voet mee tijdens haar dagelijkse wandeling naar de de uitgeverij Acquire Publishing. 

  • Deel 1

    Deel 1

    De uitgeverij is verhuisd en bevindt zich nu voor mij op loopafstand, zo'n 2,5 km schat ik......
  • Deel 2

    Deel 2

    Vandaag een stappenteler geïnstalleerd: sinds de verhuizing van de uitgeverij loop ik naar de zaak en lees dat ik daarvoor in 22 minuten een afstand van 1,77 kilometer afleg, waarvoor ik vanochtend 2696 steppen heb gezet.
  • Deel 3

    Deel 3

    Vorige week kwam me een bellende mede-wandelaar tegemoet op mijn fietspad-pad. Ik liep tegen de fietsrichting in, zij niet.
  • Deel 4

    Deel 4

    Waar je zoal aan voorbij fietst, als je niet loopt.
  • Deel 5

    Deel 5

    Als ‘zitten’ het nieuwe roken is, dan ‘rook’ ik wat af op een dag. Mijn werk is zeker voor 90 procent gebonden aan een beeldscherm en een toetsenbord.